Stowarzyszenie jest niezależnym stowarzyszeniem rzeczoznawców, konsultantów i osób zajmujących się obsługą zamówień publicznych.
4 grudnia 2004 r. w Warszawie odbyło się I Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, na którym dokonano wyboru władz oraz podjęto stosowne uchwały niezbędne dla funkcjonowania Stowarzyszenia.
Celem Stowarzyszenia jest przede wszystkim udział w opiniowaniu przepisów prawa i zasad działania związanych z systemem zamówień publicznych a także podnoszenie kwalifikacji, obrona interesów zawodowych oraz integrowanie środowiska osób zajmujących się obsługą zamówień publicznych.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą także poprzez swoje Oddziały.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innymi przez:
- organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej obejmującej kształcenie, dokształcanie,
- doskonalenie zawodowe w zakresie wiedzy zamówień publicznych,
- wydawanie uczestnikom szkoleń i studiów podyplomowych certyfikatu Rzeczoznawcy i Konsultanta Zamówień Publicznych,
- opracowywanie ocen i ekspertyz z zakresu zamówień publicznych,
- prowadzenie działalności konsultacyjno - doradczej,
- wydawanie, współwydawanie publikacji w zakresie problematyki zamówień publicznych,
- współpracę z Urzędem Zamówień Publicznych.
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej jej członków